De Kinesio Tex Tape is latexvrij en kan gedragen worden gedurende 3 tot 5 dagen. De tape kan nat worden zonder dat de eigenschappen van de tape veranderen. Dr Kase heeft de tape zo ontworpen dat de tape vergelijkbaar is met het gewicht en de dikte van menselijke huid. De tape is veilig voor kinderen en ouderen. De Kinesio Tex Tape heeft een specifieke rek en het is dan ook belangrijk dat rek wordt toegepast op de tape wanneer het op het lichaam wordt aangebracht. Als de tape met te veel of te weinig rek wordt aangebracht, kan dit leiden tot meer schade aan de weefsels. Een gecertificeerde Kinesiot Tape Beoefenaar (CKTP, Certified Kinesio Taping Practitioner) is getraind in het deze juiste techniek.

Kinesio Taping kan gebruikt worden in alle fasen van genezing (acute, subacute, revalidatie en preventief). Er zijn vijf belangrijke fysiologische effecten van Kinesiotaping:

1. Huid
    Kinesiotaping stimuleert de mechanoreceptoren van de huid, vermindert de ontsteking en helpt bij pijnbestrijding.

2. Bloedsomloop / lymfestelsel
    Kinesiotaping tilt de huid op en zorgt voor ´rimpels´ in de huid waardoor lymfevocht zich gemakkelijker kan verplaatsen van 'hogedrukgebieden' naar 'lagedrukgebieden'; hierdoor vermindert de pijn. De toepassing van de tape verhoogt ook interstitiële lymfatische stroming, verbetert vloeistofuitwisseling tussen weefsellagen, vermindert oedeem en egaliseert temperatuur van het weefsel.

3. Fascia
    Bij een blessure is het collageen verdikt wat als een soort lijm werkt, waardoor de weefsels aan elkaar blijven 'plakken'. Kinesiotaping helpt het lichaam terug te keren naar de homeostase en zorgt voor directe beïnvloeding van de huid en onderliggende lagen.

4. Spier
    Kinesiotaping kan worden toegepast om spieren te ontspannen of te activeren. Het kan ook de bewegingsuitslag verbeteren, pijn verminderen, de spierlengte normaliseren en de vermoeidheid in de spier verminderen.

5. Gezamenlijk
    Kinesiotaping kan de biomechanica van het lichaam verbeteren. Het kan de ligamenten en de pezen ondersteunen en kan het bewustzijn van het lichaam verbeteren.