COPD kan je leven ernstig beperken. Om ervoor te zorgen dat je zo lang mogelijk, met zo min mogelijk moeite kunt bewegen in het dagelijkse leven, kunnen de fysiotherapeuten van De Bleek ondersteuning bieden.

COPD is een verzamelnaam voor onder meer de longziekten chronische bronchitis en longemfyseem. Het is een ongeneeslijke longziekte met ernstige benauwdheid als belangrijkste kenmerk.

Simpel gezegd is COPD een ziekte waarbij de longen altijd vol zitten met kleine ontstekingen, die blijvende schade veroorzaken. COPD is helaas niet te genezen.

COPD is een verzamelnaam voor onder meer:

Chronische bronchitis

Bij chronische bronchitis zijn de bronchiën (de vertakkingen van de luchtpijp naar de longen) steeds ontstoken. Daardoor wordt er te veel slijm aangemaakt en is ademhalen lastiger.

Longemfyseem

Bij longemfyseem gaan er langzaam steeds meer longblaasjes verloren. De longblaasjes zorgen ervoor dat zuurstof na het inademen in uw bloed komt, en dat u afvalstoffen weer kunt uitademen. Hoe minder longblaasjes er zijn, hoe moeilijker dit wordt.

• Benauwdheid
  • Hoesten
  • Kortademig zijn
  • Vaak moe
  • Weinig spierkracht
  • Gewichtsverandering

Behandeling

Een (long)fysiotherapeut kan u helpen bij het ademen in rust of tijdens beweging. Ook kan deze fysiotherapeut u functioneel leren hoesten. De fysiotherapeut geeft u ook oefeningen mee, om te blijven bewegen. En zal ook in de oefenzaal aan de slag met u gaan om meer in conditie te raken. Door beweging raken uw spieren getraind en hebben ze geleidelijk minder zuurstof nodig. Dit zorgt ervoor dat u minder benauwd wordt. Bovendien is beweging goed tegen de bijwerkingen van bepaalde medicijnen, zoals corticosteroïden, die kunnen leiden tot zwakkere spieren en botontkalking.

Afhankelijk van de ernst van uw aandoening kan gelden dat COPD onder de zgn. “chronische aandoeningen” valt.
Behandelingen worden dan vanaf de 21e behandeling vergoed vanuit de basisverzekering. De eerste 20 behandelingen dient men derhalve zelf te betalen, maar uiteraard kan men hier voor ook een aanvullende verzekering afsluiten.
In alle overige gevallen wordt fysiotherapie alleen vergoed vanuit de aanvullende verzekering