Na een stukje lopen komt pijn, kramp of vermoeidheid in uw been opzetten. Steeds moet u even stilstaan om de pijn te laten zakken. Dat kan wijzen op claudicatio intermittens, beter bekend als ‘etalagebenen’. Want wie met deze klachten in een winkelstraat loopt, lijkt steeds even stil te staan om een etalage te bekijken. Het is echter ook mogelijk dat de klachten pas merkbaar worden als u sneller gaat lopen, fietst, traploopt of op moeilijker begaanbaar terrein loopt, zoals in het bos of op het strand.

De slagaders in uw benen voeren te weinig zuurstof aan voor de spieren die u gebruikt bij het lopen. Dit komt omdat deze slagaderen vernauwd zijn. Een vernauwing ontstaat door slagaderverkalking.

Uiteindelijk kan er een flinke vernauwing ontstaan. Bij inspanning van de beenspieren (lopen, rennen, traplopen) neemt de vraag naar zuurstofrijk bloed toe. Heeft u vernauwingen in de slagaders? Dan komt er te weinig bloed met zuurstof bij de spieren. Er ontstaat een zuurstoftekort in de spieren. Het zuurstoftekort veroorzaakt pijn in uw been. Met rust verdwijnt de pijn weer.

Pijn bij lopen is de belangrijkste klacht bij een vernauwing van de beenslagaders. Na een eindje lopen krijgt u last van een krampachtige pijn in een been. Verder lopen lijkt niet meer mogelijk. Na een paar minuten rust gaat het over.

• Koude voeten
  • Verdwijnen van de onderhuidse vetlaag in de benen
  • Verdwijnen van haargroei op voeten en tenen
  • Verdikking van de teennagels (kalknagels)
  • langzamere groei van de nagels
  • Een verminderd of verdwenen gevoel in de benen

Behandeling

Om de pijnklachten te vermijden, gaan veel mensen op een inefficiënte manier lopen. Dit kost veel extra energie en zuurstof. Bovendien kan een verkeerd looppatroon blessures veroorzaken, waardoor langdurig niet kan worden gelopen. Looptraining onder begeleiding van een fysiotherapeut verbetert de looptechniek. Een betere looptechniek zorgt voor een afname van het zuurstofverbruik en draagt daarmee weer bij aan het verminderen van de pijnklachten.

Afhankelijk van de ernst van uw aandoening kan gelden dat Claudicatio Intermittens onder de zgn. “chronische aandoeningen” valt.

Behandelingen worden dan vanaf de 21e behandeling vergoed vanuit de basisverzekering. De eerste 20 behandelingen dient men derhalve zelf te betalen, maar uiteraard kan men hier voor ook een aanvullende verzekering afsluiten.

In alle overige gevallen wordt fysiotherapie alleen vergoed vanuit de aanvullende verzekering.